Wednesday 7 August 2013

MERCU TANDA RAMADAN 2013

Wartawan: Asri Yussof, Nik Aziz Afiq, Huzaifah Harun
Gambar: Amirul Mujahidin (PMKIAS)

Nilampuri, Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS), Nilampuri menganjurkan program wacana yang diberi nama ’Mercu Tanda Ramadan’ bersama Tuan Guru Dato’ Betara Setia Nik Abdul Aziz bin Nik Mat yang bertempat di Dewan Yayasan Islam Kelantan (YIK), Program ini diadakan pada 29 Jun 2013 (Isnin) bersamaan 20 Ramadan 1434. 

Pada pukul 11.00 pagi, para pelajar muslimat telah memenuhi kerusi yang disediakan oleh pihak penganjur di dewan YIK manakala kerusi pelajar muslimin masih lagi banyak kerusi yang kosong pada pembukaan acara.


Program dimulakan dengan bacaan ayat suci al-Quran secara 3 jenis Qiraat yang dialunkan oleh 3 orang pelajar dari Diploma Qiraat dan Tarannum. Selesai persembahan al-Quran, diteruskan pula ke persembahan sajak, syair, pantomin dan Nasyid. Semua persembahan ini cukup menarik minat para peserta untuk terus berduyung-duyung memenuhi dewan. Kelihatan limpahan pelajar memenuhi dewan, terutama pelajar muslimat yang sejak sekian lama minat menuntut ilmu lebih dari para lelaki. Seperti pena bersama kertas yang tidak dapat dipisahkan.
Tepat 12 tengahari, ketibaan tetamu yang ditunggu-tunggu oleh semua pelajar, iaitu Tuan Guru. Langkah perlahan Tuan Guru diringi oleh langkah Ketua Eksekutif KIAS, Prof Dr. Abdul Aziz bersama TKE Akademik Dr. Idris Awang dan TKE HEP Dr. Azhar bin Abdullah.























2 comments:

  1. Nice artikel . Picture pun menarik . KIAS awesome :-D
    Teruskan berkarya .

    ReplyDelete