Sunday 22 December 2013

PENDIDIKAN: Kecemerlangan Tanpa Roh

Oleh: Asri Yussof

            Malaysia menghadapi krisis pendidikan yang mencemaskan. Sistem pendidikan pada hari ini terlalu mengejar kecemerlangan, kita hilang roh pendidikan, kita lebih banyak menguji daripada pendidikan (mendidik) dan kita hanya melahirkan manusia yang berpelajaran tapi tidak berpendidikan. Inilah permulaan ucaptama Dato’ Dr. Siddiq Fadzil di Konvensyen Pendidikan TFTN kali kedua yang diadakan semalam di TM Convention Centre. Anjuran Teach For The Needs (TFTN), sebuah organisasi bebas yang cuba membangunkan sistem pendidikan demi memanusiakan manusia.

Anas Alam Faizli mengiringi Dato' Dr. Sidiq Fadzil ke Pentas Utama

            Lagi kata beliau, sekolah (pusat pendidikan) pada hari ini mempunyai krisis kegagalan dalam memberikan kasih sayang. Sepatutnya pelajar yang dijana dari proses pendidikan mampu mencipta pekerjaan dan bukannya meminta pekerjaan. Jurang pendidikan menjadikan golongan miskin (kurang berada) tidak dapat menerima pendidikan secara menyeluruh. Adanya Golongan yang  miskin ini bukan kerana mereka miskin tetapi kerana mereka dimiskinkan oleh manusia yang menindas dan zalim.

            Menyentuh juga ucapan aluan dari Anas Alam Faizli, merangkap CEO TFTN, beliau memaklumkan indeks pendidikan dunia hari ini meletakkan Malaysia di tangga ke 98 dari 181 negara yang lain. Malang kata beliau, jika pendidikan hari ini hanya diberi maksud yang sempit untuk lulus peperiksaan semata-mata. Beliau menekankan agar Malaysia dapat mewujudkan pendidikan bersama. Mengakhiri ucapan aluan dan sekali gus merasmikan Konvensyen Pendidikan TFTN kali kedua, beliau meminta peserta untuk menjawab pada diri sendiri, apakah pendidikan hari ini perlu kepada reformasi, transformasi atau revolusi. “Baca, faham, fikir dan bertindak” itulah slogan akhir disampaikan dalam ucapan beliau.


“Apa guna jika ada 1000 Aristotle jika tidak berbuat apa-apa.”  Ali Shariati.


TFTN juga mencadangkan Mazhab Cinta dalam Pendidikan. Cinta mempunyai maksud yang begitu meluas, malah TFTN tidak mengambil Cinta itu pada sudut bercinta diantara lelaki dan wanita namun ianya lebih menekankan aspek kasih sayang diantara murabbi dan mad’u (pelajar dan anak murid).

Peserta Memenuhi Dewan Konvensyen

Kenapa Cinta? Ini disebabkan Malaysia merupakan sebuah Negara unik yang mempunyai kepelbagaian kaum, bangsa dan agama maka dengan cintalah segala kepelbagaian ini dapat bersama. Dengan mazhab cinta juga akan memberhentikan sistem pendidikan yang menekankan pelajar untuk bersaing (dengan meletakkan yang pandai di depan dan yang tidak pandai di belakang – dengan hanya melihat kepada status keputusan peperiksaan yang dijalankan). Hasil dan kesan jangka panjang yang bakal berlaku dari mazhab cinta ini, ianya akan mendidik anak-anak belajar kerana cintakan ilmu bukan kerana peperiksaan dan guru mengajar kerana cintakan anak murid bukan kerana gaji.

1 comment:


  1. Bismillahir Rahmanir Rahmanirahim

    https://keep.line.me/s/e3CDyq3Xh6tfeqo-Q1f-HigFRyCYa00QAvqdfwTEsuI

    Salam dan renungan

    Web: almawaddah.info

    Kepada;

    Yang dihormati Para rektor universiti, para akademik dan para mufti.

    Tun,Tan Seri/Datuk Seri/Datin Seri/Datuk/Datin/tuan/puan.

    Perkara: "Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang bertentangan dengan al-Qur'an dan ayat-ayat al-Qur'an yang bertentangan dengan akidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah" sebagai kajian dan renungan. Diambil dari web: almawaddah.info

    1. Tidakkah al-Qur'an itu asas agama Islam yang diredai oleh Allah dan Rasul-Nya?

    2. Tidakkah Islam itu rahmatan lil Alamin?

    Terima kasih dan 'afwan.

    Daripada;

    Pencinta al-Qur'an sebagai asas agama Islam di Malaysia.







    .....

    ReplyDelete