Berkenaan
falsafah pendidikan Negara, Dr. Riduan memberi pandangan dalam thesis beliau
yang telah diterbitkan menjadi buku Sumbangan PAS dalam bidang Pendidikan di
Malaysia, beliau berpendapat falsafah pendidikan akan memandu sesebuah
orientasi dan pelaksanaan pendidikan seterusnya sebagai kayu ukur yang ingin
dicapai dalam pendidikan sesebuah Negara. ianya seumpama tiang parameter atau
halatuju sesebuah pendidikan yang ingin dicerapkan kepada para pelajar. Seluruh
ruh dan jasad pendidikan Negara harus terarah kepada falsafah pendidikan yang
telah dicitrakan.
Dr. Riduan dalam program Bedah Buku 'Cinta Sang Murabbi' di KIAS |
Dalam
temuramah bersama beliau baru-baru ini pada 4 disember 2013 selepas tamat program
Bedah Buku Cinta Sang Murabbi di
Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS), kebetulannya,
beliau menyatakan bahawa falsafah pendidikan Negara sememangnya gagal memanusiakan
manusia kerana melihat kepada sistem yang terancang agar para pelajar tidak
dapat memahami Islam secara syumul di pusat pendidikan Negara (sekolah atau
IPT). Contoh yang dapat dilihat pada matapelajaran pengajian tamadun Islam yang
dikurangkan jam kreditnya di universiti. jika kita lihat pada tahun 2005-2006,
geran perkapita untuk sekolah agama rakyat ditarik. Termasuk akta pendidikan
1995, ini semua untuk mengawal sekolah-sekolah agama dan Institusi Pengajian
Islam. Beliau sinis menyatakan, Ada ketidakjujuran telah berlaku dalam sistem
akdemik supaya pelajar tidak memahami Islam secara sempurna dan ini bukan
kebimbangan berdasarkan kepada mainan politik antara PAS dan UMNO semata-mata
tetapi sebenarnya ia lebih jelas berdasarkan program penindoktrinisasi yg
dibuat oleh kerajaan dan Biro Tata Negara dengan menakut-nakutkan guru untuk
bercerita lebih di luar silibus.
Melalui
hasil tulisan thesis beliau, terdapat dua pandangan mengenai falsafah dan teori
pendidikan iaitu berorientasikan kemasyarakatan dan individu. Falsafah
Pendidikan yang ingin diaplikasikan di dunia hari ini kebanyakannya adalah
untuk memenuhi keperluan masyarakat dan mengenepikan keperluan individu.
Falsafah Pendidikan Islam juga tidak mempunyai banyak perbezaan dari segi
konsep, kecuali faktor aqidah Islam, sumber ilmu dan matlamat ilmu sahaja.
Pakar-pakar pendidikan Islam meletakkan falsafah pendidikan Islam sebagai satu
usaha untuk menyampaikan ilmu, kemahiran dan pengamalan setiap individu manusia
bagi membangunkan masyarakat dan Negara. Pokok pengkal pendidikan dalam Islam
adalah berteraskan sumber wahyu iaitu al-Quran dan as-Sunnah. Kerana itu
pendidikan Islam bertujuan melahirkan hamba yang taat kepada Allah dengan
matlamat mencapai kejayaan dunia dan akhirat.
Kata beliau
lagi, Pelaksanaan kepada falsafah Negara mempunyai kekurangan, contohnya kepada
falsafah pendidikan Islam – apabila jam kredit yang terlalu kecil (120 minit
seminggu) ini akan mengakibatkan pelajar tidak dapat memahami tentang Islam
yang syumul. Namun secara keseluruhannya beliau tidak menolak falsafah, cuma aplikasi
untuk melaksanakan falsafan perlu diberi nilai tambah yang banyak.
Beliau juga
bersetuju menyatakan, Universiti (IPT) pada hari ini seperti sebuah kilang
penghasilan mahasiswa yang hanya mencari kelayakan akademik semata-mata dan ini
tidak dapat memanusiakan manusia melalui apa yang kita harapkan daripada
falsafah pendidikan Islam. Jika perkara ini
berlanjutan ia merupakan penyebab graduan pada hari ini yang masuk bekerja
dalam sektor awam dan swasta, berkemungkinan besar akan berlaku pecah amanah,
jenayah kolar putih, penyelewengan dan rasuah disebabkan oleh punca kegagalan
pendidikan.
Memetik
rumusan dari thesis beliau juga, untuk merialisasikan misi dan visi yang
holistik dalam membentuk kitaran pendidikan untuk ahli dan juga masyarakat
luar, PAS telah mewujudkan ruang untuk anak-anak ahlinya serta masyarakat untuk
menimba ilmu daripada institusi pendidikan yang diwujudkan bermula daripada
PASTI sehingga kepada Kolej Universiti. PAS menjalankan usahanya secara
berterusan untuk membina, menggerak dan menjalankan programnya dalam bidang
pendidikan.
PAS juga
meletakkan tanggungjawab parti itu dalam bidang pendidikan dan diberikan
penegasan dalam setiap kali muktamar tahunan parti tersebut. Keterlibatan
mereka dalam bidang pendidikan dilihat sebagai tuntutan fardhu Kifayah, bagi
memenuhi tuntutan agama Islam. Apatah lagi parti itu merasakan bahawa usaha
yang dibuat oleh pihak kerajaan tidak mencukupi untuk membentuk masyarakat dan
generasi muda yang memahami Islam secara komprehensif. Sekurangnya melalui
institusi pendidikan yang ditawarkan oleh PAS dapat membuka luas pendemokrasian
pendidikan di Negara kita.
sekian,
Asri Yussof (asriyussof013@gmail.com)
No comments:
Post a Comment